Historik
Skaraborgs historiska fäktskola startades i Mariestad. Träningen inriktades då på Sigmund Ringecks manuskript om tyskt långsvärd.

På grund av olika anledningar och bristande intresse inför höstterminen 2011 beslutades det att lägga föreningen på is. Under sommaren 2012 återupptogs träningen i ny regi i Skara och en ny styrelse valdes den 11:e december samma år.

2013 började träningen bedrivas i Skövde då flertalet av medlemmarna i föreningen bodde där. Föreningen har sedan blomstrat och har nu ca 30 medlemmar bestående av alla åldrar, yrkesverksamma samt högskolestudenter.

Våren 2015 gjordes prova-på träningar under sport- och påsklovet för barn i åldrarna 6-12 i hopp om att kunna starta en barngrupp. Sabelgruppen för barn 5-11 år hade sin första träningskurs under våren 2015 i samarbete med Medborgarskolan och har varit aktiv sedan dess. Våren 2019 startade en ny barnkurs, då deltagarna blivit gamla nog för att tillhöra ungdomsgruppen, och en ny kurs startade under höstens 2021 för åldrarna 7-11 år. Håll utkik efter anmälningsformulär till terminsstart.

Vår logotypskhfs_logga
Skövdes helgon heter S:t Helena, eller S:t Elin, och hon vigde större delen av sitt liv åt välgörenhet.

Hon blev misstänkt till att ha dödat sin svärson, som misshandlade sin hustru – S:t Elin´s dotter, och hon blev själv dödad. Som ett tecken på att S:t Elin  blev mördad avbildas hon ofta med ett svärd och ett avhugget finger.

Vår logga är inspirerad av skyddshelgonet och är designad av en av våra medlemmar; Alexander Ros.

Styrelsen 2023:
Ordförande – Robin Berglund